‎‎ ‎‎ ‎‎ ‎‎ 67- نسل امروز و دیروز در سازمان ها - دروس آموخته

67- نسل امروز و دیروز در سازمان ها

امروز مقاله ای در مورد تفاوت های مدیریتی نسل جدید و نسل های قدیمی تر در سازمان ها می خواندم. موضوعی که این مقاله به آن پرداخته بود، موضوع جالبی بود که احساس کردم امروزه در کشور خودمان و در بسیاری از سازمان ها مبتلا به آن هستیم.

شاید تا به حال به شرایطی برخورد کردید که در آن شرایط یک مدیر مسن و البته کار کشته پس از اتمام مدت خدمتش بازنشسته می شود یا استعفا می دهد و پس از وی یک مدیر جوان به عنوان جانشین وی انتخاب می گردد. در چنین شرایطی مدیر جوان اغلب روش ها و سبک های مدیریتی خاص خود را دارد که البته ممکن است علی رغم شایستگی در احراز پست مورد نظر، با مقاومت هایی روبرو شود.

معمولا این مقاوت ها در برابر مدیر جوان از طرف افراد مسن تر گروه می باشد. دلیل این امر چیست؟


البته مدیر جوان هم متقابلا مشکلاتی با این افراد مسن و قدیمی دارد. وی احساس می کند که این افراد اغلب افراد چندکاره نیستند و با تکنولوژی روز هم آشنایی چندانی ندارند. در ضمن این افراد تمایل کمی به در اختیار گذاشتن دانش خود با دیگران دارند. در نتیجه همکاری در گروه دچار مشکل می شود.

 

نسل های جدید معمولا روش های کاری کاملا متفاوتی با نسل های گذشته دارند. در ضمن ارزش ها و هنجارهای این نسل نیز با نسل های گذشته کاملا متفاوت است.

برای مثال افراد نسل های گذشته (قدیمی تر ها) معمولا ساعات کار طولانی و اضافه کاری های بلند مدت را نشان دهنده وجدان کاری و وفاداری به سازمان می دانند. این در حالی است که نسل جدید سعی می کنند که یک توازن منطقی بین کار و زندگی شخصی خودشان پیدا کنند. این نسل، از یک سو کیفیت پایین زندگی پدران خود را دیده اند و از سوی دیگر عدم وفاداری شرکت ها به این کارکنان سخت کوش را مشاهده کرده اند.

این موضوع موضوعی است که من خودم به شخصه خیلی با آن برخورد کرده ام. یادم می آید مدیری داشتم که البته در کار خود بسیار ماهر و کار کشته بود. اما همیشه از اینکه تمام وقت و جوانی خود را صرف کار کرده و کمتر به خانواده و زندگی شخصی پرداخته پشیمان بوده و جوان تر ها را به ایجاد این توازن تشویق می کرد. اگرچه در مورد خود وی کاراز کار گذشته و جوانی از دست رفته بود.

از این رو نسل جدید ساعات کاری منعطف تر و تعطیلات و تفریحات بیشتر، آموزش های بیشتر و ارتباطات وسیع تری را طلب می کند. این نسل سعی می کنند تا به جای کار کردن تا دیروقت در شرکت، از تکنولوژی برای کارکردن موثر بهره ببرند.

نشل قدیمی معتقد بودند که شما باید وظیفه خود را نسبت به شرکت به انجام برسانید و تنفر از کار نیز در زندگی خیلی معمولی است. نسل جدید این موضوع را قبول ندارد. این نسل از سازمان پاداش و کارهای مهیج می خواهند. این نسل دوست ندارند که یک نفر همیشه مواظب آنها باشد و پیشرفت و عملکرد آنها را کنترل کند. این گروه جدید البته بسیار خلاق، مستقل و آینده نگر هستند. این نسل از تنوع فرهنگی، تکنولوژی و انتقاد لذت می برند و بیشتر ترجیح می دهند که سازمان دارای ساختار ماتریسی باشد تا یک ساختار سلسله مراتبی. این افراد بر عکس نسل قدیمی تر، معمولا علاقه زیادی به کار تیمی دارند.

 

مشکلی که برای سازمان ها وجود دارد این است که نسل جدید همیشه آماده اند که به محض مشاهده یک فرصت جدید، یک شرکت را ترک کرده و به شرکت بهتری بروند. این به معنای این است که این نسل بر خلاف نسل قدیمی، نمی توانند کاری را دوست ندارند تحمل کنند ولی این به معنای عدم پایبندی و وفاداری آنها به کار نیست.

این خیلی واضح است که اگر می خواهید افراد را در سازمان نگه دارید، باید چیزهایی بیشتر از ارزش های مورد نظر انها به ایشان بدهید. برخی از سازمان های برتر در دنیا امروزه سعی می کنند تا با تغییر شرایط کاری این کار را انجام دهند. مثلا

  • یک شرکت شیمیایی بزرگ در ایالات متحده ساختار سلسله مراتبی خود را از بین برد و به جای آن یک ساختار مسطح ایجاد کرد. در این ساختار به جای آنکه دستورات از بالای سازمان بصورت سلسله مراتبی و با رعایت اصول رئیس و مرئوس جاری شود، فرمان ها در بین رهبران گروه های مختلف جابجا شود و بدین ترتیب همه افراد بصورت یکسان و مساوی در کارها درگیر می شوند.
  • یک شرکت حسابداری به همه کارکنان تازه استخدام شده، چهار هفته تعطیلی می دهد. بعلاوه کارکنانی که دارای فرزند هستند، کلاس هایی برای آموزش نحوه کاهش ساعات کاری و گذراندن بیشتر وقت با فرزندانشان برگزار می کند.
  • یک شرکت نرم افزاری در دره سیلیکون (مرکز شرکت های نرم افزاری و سخت افراری در آمریکا) ساعات کاری را برداشته است و کارکنان هر وقت بخواهند میتوانند بیایند و بروند و به آنها حقوق یک ماه را برای انجام کار دلخواهشان پرداخت می کند.

 

اگر دارید به این فکر می کنید که این سیاست ها هرگز کارایی نداشته و هزینه زیادی دارد، سخت در اشتباه هستید. این شرکت ها بسیار سودده، با بهره وری بالا می باشند و میزان استعفای پرسنل در آنها بسیار کم است. این شرکت ها قوانین جدیدی را اعمال کرده اند و موفق هم هستند.

بنابراین نسل جدید مدیران به کار تیمی و ارتباطات باز ارزش زیادی می دهند. این افراد هرگز چیزی را به زیر دستان خود تحمیل نمی کنند. این افراد سعی می کنند از دیدگاه دیگران به مسائل نگاه کنند.

این افراد زمان زیادی برای برقراری رابطه با اعضای تیم صرف می کنند و به کارکنان خود زمان کافی برای زندگی شخصیشان را می دهند. در نتیجه محیط کار بسیار منعطف و دوست داشتنی می شود.

این نسل جدید بسیار کارا تر و با بهره وری بیشتری کار می کنند تا زمان خالی بیشتری به دست آورند. این افراد اغلب انتظار دارند اعضای تیمشان هم به همین اندازه سخت کار کنند اما در عین حال زمان استراحت و بازی را به خوبی می دانند. یکی از راهکارهای بهره ور بودن استفاده از تکنولوژی است. بنابراین اعضای تیم برای تطابق با این خواسته ها باید آموزش های بیشتری ببینند.

 

اشتراک و ارسال مطلب به:

  
نویسنده : صادق روزبهی- PMP ; ساعت ۱٠:٤٩ ‎ق.ظ روز ٥ تیر ۱۳۸٧


‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎ ‎‎ ‎
‎ ‎
‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎‎ ‎‎