‎‎ ‎‎ ‎‎ ‎‎ 58- آنالیز PEST - دروس آموخته

58- آنالیز PEST

 آنالیز PEST یک ابزار ساده و پر کاربرد است که به شما در ایجاد درک مناسب از محیط سیاسی (Political) و اقتصادی (Economical)  و فرهنگی-اجتماعی (Socio-Cultural) و تکنولوژیکی (Technological) کمک می کند. این آنالیز توسط رهبران تجاری در جهان برای ایجاد تصویری از آینده مورد استفاده قرار می گیرد.


خیلی مهم است که یک سازمان قبل از شروع فرآیند بازاریابی محیط خود را مورد بررسی قرار دهد. در واقع آنالیز محیطی باید بصورت مداوم صورت پذیرد و از نتایج آن در برنامه ریزی استفاده شود. محیط بازار یک سازمان تشکیل شده است از:

  - محیط داخلی مانند کارکنان (یا همان مشتریان داخلی) ٬ تکنولوژی دفتری٬ دستمزد و مسایل مالی و غیره

- محیط خرد (micro-Environment) همانند مشتریان خارجی٬ نمایندگان و توزیع کنندگان٬ تامین کنندگان٬ رقبا و غیره

- محیط کلان (macro-Environment) همانند نیروهای سیاسی (یا قانونی) ٬ نیروهای اقتصادی٬ نیروهای اجتماعی و نیروهای تکنولوژیکی. این عوامل به عنوان عوامل PEST شناخته می شوند. 

 

 دلایل استفاده از PEST

استفاده از PEST به دلایل زیر ضروری به نظر می رسد:

 1- با استفاده موثر از آنالیز PEST این اطمینان را به دست می آورید که آنچه انجام می دهید در راستای تغییرات قدرتمندی است که دنیای ما را تحت تاثیر قرار می دهند.

 2- با استفاده موفق از آنالیز PEST از انجام اقداماتی که به دلیل غیر قابل کنترل بودن توسط محیط خارجی محکوم به شکست شده اند جلوگیری می شود.

  3-  آنالیز PEST در هنگام شروع کار در یک کشور یا محدوده جدید مناسب است. این کار به شما می کند که فرضیات نادرست را اصلاح کرده و به سرعت به محیط جدید خود را تطبیق دهید. 

 

  عوامل سیاسی

عرصه سیاسی تاثیر بسیار زیادی بر روی قوانین تجارت و قدرت خرید مشتریان دارد. باید مواردی نظیر این موارد را در نظر بگیرید:

 1- محیط سیاسی چقدر ثبات دارد؟

2- آیا سیاست های دولت بر روی قوانین یا مالیات های مربوط به حرفه شما تاثیر می گذارد؟

3- موقعیت دولت در بازاریابی چیست؟

4- سیاست دولت در اقتصاد چیست؟

5- آیا دولت نظری در مورد فرهنگ و مذهب دارد؟

6- آیا دولت در توافقنامه های تجاری نظیر ASEAN یا EU شرکت دارد؟

 برخی از فاکتورهای سیاسی عبارتند از:

- ثبات سیاسی

- ریسک تهاجمات نظامی

- چهارچوب های قانونی برای التزام به قرارداد

- حمایت از حقوق مالکیت معنوی

- قوانین و تعرفه های تجاری

- شرکای تجاری مناسب

- قوانین آنتی تراست (چند شرکت دارای یک مدیریت و هیات مدیره باشند)

-  قوانین قیمت گذاری

- مالیات

- قوانین حقوق و دستمزد

- روزهای کاری در هفته

-  قوانین ایمنی

- الزامات لیبل گذاری محصولات

- آزادی مطبوعات و روند بروکراسی ادارای

- احتمال تغییر در محیط سیاسی 

عوامل اقتصادی

لازم است که بازاریاب ها وضعیت اقتصاد تجاری را در بلند مدت و کوتاه مدت در نظر داشته باشند. این موضوع مخصوصا در مورد بازرگانی بین المللی صادق است. لازم است که به موارد زیر توجه داشته باشید:

- نرخ بهره

-  میزان تورم

- پیش بینی طولانی مدت از میزان تولید ناخالص ملی و غیره 

برخی از فاکتورهای اقتصادی عبارتند از:

- انواع سیستم های اقتصادی

- تاثیرات جهانی سازی

- دخالت دولت در بازار آزاد

- مزایای رقابتی کشور میزبان

- نرخ ارز و ثبات واحد پولی آن

- تاثیرگذاری بازارهای مالی

- کیفیت زیرساخت ها

- سطح مهارت نیروهای کاری

- هزینه نیروی کار

- مراحل چرخه تجاری

- نرخ رشد اقتصادی

- درآمد سرانه

- نرخ بیکاری

- نرخ تورم

- نرخ بهره

   عوامل اجتماعی

تاثیر فرهنگی و اجتماعی بر تجارت از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است. فاکتورهای اجتماعی درگیر در این کار عبارتند از:

- ویژگی های جمعیت شناسی

- تحصیلات

- فرهنگ

- ویژگی های کارآفرینی

- علاقه به خرید اقساطی

- مذهب

- تمایل به محصولات خارجی

- زبان

- نقش زنان و مردان در جامعه 

  عوامل تکنولوژیکی

تکنولوژی یک عامل حیاتی برای برتری رقابتی و محرک اصلی جهانی شدن می باشد. در این بخش باید موارد زیر مد نظر قرار بگیرد:

 - آیا تکنولوژی این امکان را می دهد که محصولاتی ارزانتر و با کیفیت بهتر تولید کنید؟

- آیا تکنولوژی محصولات ابداعی جدیدی را به مشتریان پیشنهاد می دهد؟ (نظیر بانکداری الکترونیک یا موبایل های نسل جدید)

- توزیع از طریق تکنولوژی های جدید چه تغییراتی کرده است (مثلا ارسال کتاب از طریق اینترنت)

- آیا تکنولوژی راه های جدیدی برای ارتباط با مشتری ارائه می دهد؟ (مدیریت ارتباط با مشتری) 

برخی از فاکتورهای تکنولوژیکی عبارتند از:

- پیشرفت های تکنولوژیکی اخیر

- تاثیر تکنولوژی بر پیشنهاد محصول

- تاثیر تکنولوژی بر ساختار هزینه

- تاثیر تکنولوژی بر ساختار زنجیره ارزش

- نرخ انتشار تکنولوژی

- تاثیر ادغام تکنولوژی ها

- تاثیر اینترنت٬ کاهش در هزینه ارتباطات و افزایش کار از راه دور

- فعالیت های تحقیق و توسعه 

 اشکال دیگر PEST     

 برخی افراد از سایر حوزه ها برای آنالیز شرایط مختلف استفاده می کنند که برخی از آنها عبارتند از: 

  •        PESTLE/PESTEL: Political, Economic, Sociological, Technological, Legal, Environmental;
    •      PESTLIED: Political, Economic, Social, Technological, Legal, International, Environmental, Demographic; 
    •     STEEPLE: Social/Demographic, Technological, Economic, Environmental, Political, Legal, Ethical;
    •     SLEPT: Social, Legal, Economic, Political, Technological 

اشتراک و ارسال مطلب به:

  
نویسنده : صادق روزبهی- PMP ; ساعت ۱:۱٢ ‎ب.ظ روز ٢٧ اسفند ۱۳۸٦


‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎ ‎‎ ‎
‎ ‎
‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎‎ ‎‎