‎‎ ‎‎ ‎‎ ‎‎ ۲۹- بهبود فرآیند بکارگیری دروس آموخته در ناسا - دروس آموخته

۲۹- بهبود فرآیند بکارگیری دروس آموخته در ناسا

مهندسی و عملکرد سیستم های پیشرفته و پیچیده، ریسک های بزرگی را به ما تحمیل می کند از این رو حتما باید احتمال خطاهای طراحی در طول دوره حیات محصول، در نظر گرفته شود. در چنین مواردی اشتباهات هزینه زا و از دست دادن فرصت ها کمتر مورد قبول قرار می گیرد مخصوصا اگر در سازمان بدانیم که چگونه می توان از بروز آن ممانعت کرد. دروس آموخته تاثیر خوبی در تعیین و شناسایی عوامل موفقیت و جلوگیری از مهندسی و یا تامین همراه با ریسک دارد.

 

 

 

تهیه فرآیند رسمی دروس آموخته ناسا

 

دفتر سرمهندسی ناسا برای انجام فرآیند دروس آموخته توسط واحدهای مختلف یک رویه قدم به قدم ارائه داد. ضرورت این کار وقتی احساس شد که در گزارش حادثه فضاپیمای کلمبیا، اشاره شد که یکی از علل وقوع این حادثه بکار نبستن مناسب دروس آموخته بوده است. بر این اساس ناسا با همکاری دانشگاه فنی کالیفرنیا یک مدل دروس آموخته ارائه داد.

علت بروز حادثه در فضا پیمای کلمبیا

 

بر اساس این مدل از کلیه واحدهای ناسا خواسته شد تا یک کمیته دروس آموخته تشکیل دهند و پیشنهادات دروس آموخته را برای گروه مرکزی دروس آموخته ارسال نمایند.

 

این کمیته ها تشکیل شده اند از نمایندگانی از کارشناسان فنی ،  سازمانهای تضمین کیفی و نیز شخصی که وظیفه ثبت دروس آموخته را بر عهده دارد. این کمیته بصورت هفتگی برای بررسی گزارشات غیر عادی و گزارش بررسی حوادث رخ داده تشکیل جلسه می دهد تا دروس آموخته کاندید شده را بررسی کند و بر اساس این بررسی ها و معیارهای زیر نسبت به رتبه بندی این دروس اقدام نماید.

 

- اثر بالقوه بر روی موفقیت ماموریت ها

 

- کاربرد پذیری بر روی پروژه های جاری و برنامه ریزی شده 

 

- عدم پوشش موارد قید شده در دروس ثبت شده قبلی

 

 

 

این کمیته این دروس آموخته را به عنوان دروس آموخته مناسب بررسی و تصدیق می کند، واقعیت های بیان شده را تایید می کند و پیش نویس تهیه شده را در جلسه ویرایش می کند.

 

این کمیته اطمینان حاصل می کند که دروس آموخته پیشنهاد شده به سهولت "قابل اجرا" هستند.  دروس آموخته "قابل اجرا" نه چندان کلی هستند که نتوان آنها را پیاده کرد و نه چندان تفصیلی هستند که دقیقا بگوید که یک کارشناس چه کاری را باید انجام دهد.

 

سپس این دروس آموخته تایید شده برای مرکز مدیریت داده های ناسا  ارسال می شود. این فرآیند بسیار متمرکز بوده و دروس آموخته زیادی را تولید نمی کند و همین امر باعث می شود که تنها هشدارهای معتبر برای جلوگیری از تهدیدات اثبات شده برای موفقیت ماموریت ها، صادر شود.


 

 

 

بکارگیری و بهبود سیستم

از آنجاییکه کم کم تعداد این دروس آموخته در سیستم افزایش پیدا کرد،‌عملا امکان بررسی تک تک این عوامل در سیستم ها و ماموریت ها امکان پذیر نبود. از طرفی تا قبل از این ناسا از مشاوران دروس آموخته که تسلط کامل بر روی دروس آموخته داشتند برای ارائه مشاوره به مدیران و کارکنان پروژه برای بکارگیری دروس آموخته استفاده می کرد.

 

از این رو ناسا این روش (استفاده از مهندسین مشاور دروس آموخته)  را کنار گذاشت و تصمیم گرفت از یک سیستم حلقه بسته استفاده کند. بر اساس این سیستم جدید ‌، هر پیشنهاد دروس آموخته ای به یک یا چند تن از صاحبان فرآیندها تخصیص داده می شد. این تخصیص در قالب ارائه یک اعلان اقدام اصلاحی (Corrective Action Notice (CAN) )   به اطلاع صاحبان فرآیندها می رسید. وقتی که مشخص می شد که صاحب فرآیند دروس آموخته را به طور کامل در رویه های خود پیاده سازی کرده است، ارائه آن پیشنهاد (درس آموخته) تکمیل شده و چرخه بسته می شد. با این روش دیگر نیازی به بررسی تکراری کلیه دروس آموخته در همه مایلستون ها و تصمیم گیری های پروژه نبود و سیستم این اطمینان را حاصل می کرد که کلیه دروس آموخته متناسب با هر پروژه به طور کامل در مورد آن پروژه به کار گرفته شده است.

 

 

 

 

 

متخصص کسی است که می داند چه اشتباهاتی ممکن است در کار بوجود آید و همچنین چگونه می تواند از وقوع آنها جلوگیری کند.   (ورنر کارل هیزنبرگ – برنده جایزه نوبل سال 1932)

 

 

 

 

 

 

 

  ما اشتباهات جدیدی را اختراع نمی کنیم. فقط اشتباهات گذشته را تکرار می کنیم.   

( بیل بال هاس- مدیر اجرایی سازمان فضایی)

 


 

اشتراک و ارسال مطلب به:

  
نویسنده : صادق روزبهی- PMP ; ساعت ۱٠:٢٤ ‎ق.ظ روز ٢٩ امرداد ۱۳۸٥


‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎ ‎‎ ‎
‎ ‎
‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎‎ ‎‎