‎‎ ‎‎ ‎‎ ‎‎ 107- مدیریت استراتژیک پروژه - دروس آموخته

107- مدیریت استراتژیک پروژه

مدیریت استراتژیک پروژه یکی از مباحث نو و جدید در حوزه مدیریت پروژه و همچنین در حوزه مدیریت استراتژیک سازمان است که تا کنون کمتر در خصوص آن صحبت شده است. چند روز پیش حین خواندن یک کتاب در این خصوص، به مثالی برخورد کردم که به خوبی مفهوم مدیریت استراتژیک پروژه و ضرورت وجود آن را در سازمان تشریح می کرد. متاسفانه نبود مدیریت استراتژیک پروژه امروزه یکی از عمده دلایل شکست پروژه ها در سازمان تلقی می شود که البته در کشور ما نیز جزء یکی از بزرگترین مشکلات می‌باشد. برای درک بهتر این مفهوم ترجمه متن مربوط به مثال اشاره شده را در ادامه می‌آورم.

 

Strategic Project Management


اولین نسل خودروی فورد تاروس (Ford Taurus) پر فروشترین خودروی آمریکا در اواخر دهه 1980 بود. طرح این خودرو در اوایل دهه 1980 آغاز و در نهایت در سال 1985 به بازار آمد. در پروژه تولید این خودرو استانداردهای منحصر به فردی برای مدیریت پروژه و توسعه محصول به کار گرفته شد. در این پروژه از تمام مزایای تیم‌های چند عملکردی و مهندسی همزمان بهره گرفته شد و ارتباطات نزدیکی با تامین کنندگان و پیمانکاران برقرار شد و روحیه تمرکز بر نیازهای مشتری و ارتباط بسیار زیاد با اهداف کسب و کار سازمان در این پروژه بسیار قوی بود. نتیجه این کار یک موفقیت بسیار چشم گیر در کسب و کار فورد بود و مشتریان به خودروی تولید شده عشق می ورزیدند. با این حال وقتی پروژه به اتمام رسید، مدیر پروژه اخراج شد! دلیل اخراج وی تاخیر سه ماهه در تکمیل پروژه بود!!

 

Strategic Project Management

در مقابل نسل دوم خودروی فورد تاروس در اوایل دهه 1990 توسعه یافت و در سال 1996 به اتمام رسید. با توجه به موفقیت ژاپنی‌ها در صادرات خودروها و رقابت نفس گیر موجود، شرکت فورد امیدوار بود تا بتواند تاروس را دوباره به عنوان پرفروش ترین خودروی آمریکا زنده کند. ولی مدیر پروژه جدید، درسی از گذشتگان خود آموخته بود: وی زمانبندی پروژه را به عنوان مهمترین معیار پروژه در نظر گرفت و بر زمانبندی به عنوان هدف نهایی متمرکز شد در حالیکه سایر مسائل را قربانی آن کرد. ارتباط با پیمانکاران، روحیه تیمی و یکپارچگی محصول تنها بخشی از آن چیزی بودند که قربانی شدند. دومین نسل تاروس به یک تجربه کاری ناموفق تبدیل شد. این خودرو نتوانست موقعیت پرفروش‌ترین خودروی آمریکا را از آن خود کند و فورد هم نتوانست موفقیت کسب شده در اولین نسل تاروس را مجددا تکرار کند.

 

منبع: ارتباط مدیریت پروژه و استراتژی کسب و کار (هارون شنهار و همکاران)

 

اشتراک و ارسال مطلب به:

  
نویسنده : صادق روزبهی- PMP ; ساعت ٥:٠٤ ‎ب.ظ روز ٧ تیر ۱۳۸٩


‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎ ‎‎ ‎
‎ ‎
‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎‎ ‎‎