‎‎ ‎‎ ‎‎ ‎‎ 106- تجربیات من از شرکت در یک کارگاه آموزشی - دروس آموخته

106- تجربیات من از شرکت در یک کارگاه آموزشی

 

تا کنون روال کارها در وبلاگ دروس آموخته به این شکل بود که سعی می‌کردم درس‌ آموخته‌ های تئوری خود را بر روی وبلاگ قرار دهم. این در حالی است که بسیاری از تجربیات به ظاهر ساده ما در زندگی روزمره، در صورت مکتوب شدن می‌تواند به درد بسیاری از افراد دیگر نیز بخورد. به همین دلیل تصمیم گرفتم از این به بعد گه گاه که وقتی داشتم، تجربیات عملی خود را نیز در قالب دروس آموخته عملی در این وبلاگ قرار بدهم تا هم آرشیوی برای خودم باشد و هم در صورت قابل بودن، کمکی به دیگران.

روزهای چهارشنبه تا جمعه 15 تا 17 اردیبهشت ماه، ششمین دوره تربیت ارزیاب پروژه‌ها بر اساس مدل PEM برگزار شد که بنده نیز در این دوره حضور داشتم. اساتید این دوره، استاد ارجمند آقای دکتر صبحیه و دوستان عزیزم آقایان مجید فراهانی و امیر حسین خامنه بودند. پنج دوره قبلی برگزار شده توسط اساتید خارجی برگزار می‌شد و در این دوره نیز سعی شد تا با تجمیع تجربیات پنج دوره قبلی و همچنین تجربیات افرادی که در دوره های تربیت ارزیاب در خارج از کشور شرکت کرده بودند، دوره ای بر اساس روش‌های کشورهای خارجی برگزار گردد.  در این بخش سعی خواهم داشت تا تجربیاتی که از این نوع دوره کسب کردم را مکتوب کنم، باشد که عبرتی باشد برای دیگران:

دوره آموزشی PEM

 


 

شرح تجربه:

در این دوره، بخش اعظمی از مباحث آموزشی در قالب کارگاه‌های آموزشی ارائه شد. البته شاید برخی بیان کنند که ارائه مطالب در قالب کارگاه چیز تازه‌ای نیست! اما تفاوت در همان بخش اعظم کار است. در واقع با نگاهی به نحوه چیدمان اسلایدها می‌توان متوجه شد که تقریبا بیش از 80% مطالب در قالب کار تیمی آموزش داده می‌شود.

فرآیند کار در این دوره بدین گونه است که ابتدا مختصری در خصوص موضوع مورد بحث توضیح داده شده و سپس کارتیمی برای تمرین مربوطه آغاز می‌شود. گام‌های انجام این کار تیمی ابتدا باید بیان گردیده و سوالاتی که بایستی پاسخ داده شوند، بصورت شفاف بیان می‌شود. پس از کار تیمی، هر تیم نتایجی را که به آن دست یافته است برای کل مخاطبان دوره بیان می‌کند.

 

کارگاه آموزشی

برای انجام این نوع کارگاه همراه با کار تیمی باید موارد زیر را در نظر داشت:

  • کار‌های تیمی بگونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که بصورت گام به گام مراحل آموزش را شبیه‌سازی نمایند
  • هر کار تیمی و توضیحاتی آموزشی مربوط به آن در قالب یک پکیج زمانی موجود (فاصله بین دو استراحت) ‌انجام شود. برای مثال در صورتیکه هر پکیج زمانی یک ساعت و نیم باشد، می‌توان حدود 15 دقیقه صرف آموزش اولیه، 30 دقیقه صرف کار تیمی، 30 دقیقه صرف ارائه نتایج و 15 دقیقه صرف مرور کلی نتایج توسط مدرس کرد. 
  • سعی شود افراد در هر تیم از تخصص‌های متفاوت و در عین حال ویژگی های رفتاری یکسان برخوردار باشند که تا حد امکان تعاملات سازنده آنها بیشتر شود
  • اولین کار تیمی به ایجاد فضای صمیمیت بین اعضای تیم و تمرین کار تیمی پرداخته شود. به عنوان مثال در دوره مذکور یکی از اولین کارهای تیمی، شناخت هم تیمی ‌ها و بیان نقاط قوت و ضعف تیم و هم تیمی‌ها بود. 
  • می‌توان قبل از تشکیل تیم، شرکت کنندگان در جلسه را در قالب یک تیم بزرگ به یکدیگر معرفی نمود. 
  • انجام چنین کار‌های تیمی نیاز به تجهیزات خاص مانند ماژیک، کاغذ، فلیپ چارت، چسب، کاغذهای رنگی و غیره دارد که حداقل وجود دو مورد اول در این بین ضروری است و هرچه وسایل کمک آموزشی بیشتر باشد، بیان مطالب توسط افراد با جذابیت بیشتری همراه خواهد بود.
  • حتما نیاز به یک منشی در این کارگاه‌ها برای فراهم آوردن امکانات لازم نظیر ماژیک، کاغذ و غیره دارد.
  • چنین کارگاهی نیاز به فضای بیشتری به نسبت دوره‌های معمومی دارد، چون هر یک از گروه‌ها باید بصورت مجزا بتوانند تشکیل جلسه دهند. 
  • در این دوره ممکن است محل ارائه آموزش و محل انجام کار تیمی متفاوت باشد و افراد مجبور باشند برای انجام کار تیمی محل اصلی خود را ترک کنند. اما بهتر است که محل آموزش و محل کار تیمی یکسان باشد و چیدمان میزها و کل اتاق بگونه‌ای باشد که افراد با کمترین جابجایی بتوانند کار تیمی انجام داده و یا به صحبت‌های مدرس گوش دهند.
  • حتی می‌توان برای صرفه‌جویی بیشتر در مکان و زمان، زمان‌های استراحت متداول در دوره‌ها (معمولا ساعت 10 صبح یا 3 بعد از ظهر) را حذف نمود و پذیرایی را بصورت Self Service و در همان محل انجام کار تیمی انجام داد.

 

کار تیمی

  • امکان برگزاری دوره در محیط باز نیز وجود دارد. 
  • ناگفته پیداست که چیدمان میزها باید بصورت دایره‌ای باشد. 
  • ناگفته پیدا است که تعداد بهینه برای اعضای تیم بین 5 تا حداکثر 7 نفر باشد. 
  • بهتر است که چنین کارهای تیمی با یک Case عملی همراه باشد تا افراد بتوانند بصورت عملی با یک نمونه عملی شرایط واقعی را تجربه کنند. 
  • در چنین کارگاه‌هایی نیاز به توضیح و تفصیل همه مطالب در قالب PowerPoint یا جزوه نیست. 
  • برای ارائه مطالب توسط اعضای تیم، باید از همه اعضای تیم بصورت چرخشی استفاده کرد
  • مدیریت جلسات کار تیمی را نیز می‌توان بصورت چرخشی انجام داد
  • هر تیم می‌تواند نتایج را پس از اتمام دوره پخته تر نموده و در قالب مقاله، دوره آموزشی، کتاب و غیره تکمیل نماید
  • هیچ‌گاه عکس گرفتن در این جلسات را نباید فراموش کرد

 

مزایا:

  • یکی از مزایای این روش آن است که مدرس در این روش کمتر خسته می‌شود
  • یکی دیگر از مزایای آن این است که شرکت‌کنندگان هم کمتر کسل می‌شوند چون دائما در تحرک برای انجام کار تیمی هستند.
  • شرکت‌کنندگان در این روش، بسیار بیشتر از حالت معمول درگیر شده و فرآیند آموزش بهتر انجام می‌شود
  • وجود رقابت بین گروه‌ها باعث افزایش انگیزه تیم‌ها در یادگیری بهتر و کار تیمی بهتر می‌شود.
  • ایجاد جو صمیمیت فراوان بین اعضای یک تیم
  • آشنا شدن با افراد مختلف و ایجاد روابط دوستانه در مدت زمان اندک
  • تضارب آراء افراد تجربه بسیار خوبی هم برای شرکت‌کنندگان و هم برای مدرس می‌باشد.
  • در این روش می‌توان بصورت کامل یک کار تیمی را تجربه کرد:
  1. می‌توان ویژگی‌های رفتاری افراد در یک تیم را شناخت (فرد آرام، لجوج، خود رای، دموکرات و غیره)
  2. می‌توان نحوه رفتار با افراد مختلف در یک تیم را یاد گرفت
  3. می‌توان نقاط ضعف خود را در یک کار تیمی شناخت و نسبت به اصلاح آن اقدام نمود
  4. زمانبندی انجام کارها و تقسیم وظایف را می توان یاد گرفت

 

دوره تربیت ارزیاب PEM

  • در چنین کارگاه‌هایی می‌توان از چندین استاد استفاده کرد و یا استاد برای کنترل بهتر دوره می‌تواند از دستیار استفاده نماید
  • مجموعه نظرات افراد، منبع خوبی از تجربیات و دروس آموخته از یک موضوع می‌باشد.
  • می توان نتایج حاصل شده از تفکرات و کارهای تیمی را بعد از دوره بصورت الکترونیکی مستند نموده و در اختیار همه افراد قرار داد.
  • محدودیت‌های سایر دوره‌های آموزشی مثل خاموش بودن موبایل، عدم امکان صحبت افراد بایکدیگر، نگه داشتن خود برای کارهای ضروری تا اخر دوره و غیره را ندارد
  • امکان جیم شدن از کلاس وجود دارد!
  • همیشه به عنوان یک خاطره خوش هم برای مدرس و هم برای شرکت‌کنندگان خواهد بود

 

مزایای کار تیمی

معایب:

  • ممکن است فرآیند آموزش زمان‌بر باشد
  • ممکن است کنترل کلاس کمی سخت باشد.
  • لزوما در مورد همه انواع دوره‌ها کاربرد ندارد
  • نیاز به بررسی زیاد توسط مدرس برای برنامه‌ریزی دوره در ابتدا دارد (مثلا موضوع کارهای تیمی، سوالاتی که باید پاسخ داده شود و غیره)
  • عدم مدیریت صحیح در یک تیم و یا وجود افراد ناسازگار در یک تیم باعث خواهد شد که آن تیم به شدت آسیب پذیر بوده و در فرآیند یادگیری، شرکت فعال نداشته باشد.

 

کار تیمی

در بالا مجموعه درس‌آموخته‌های بنده در خصوص این دوره بیان شد، اگر دوستان دیگر، درس آموخته‌های دیگری هم دارند می‌توانند در بخش کامنت‌ها قرار دهند تا بنده در قسمت اصلی متن اضافه کنم. در ضمن تصاویر مربوط به این دوره را به محض دریافت جایگزین برخی تصاویر موجود خواهم کرد. اگر دوستان تصویری ازدوره دارند، بفرستند تا جایگزین کنم.

اشتراک و ارسال مطلب به:

  
نویسنده : صادق روزبهی- PMP ; ساعت ۸:٤٠ ‎ق.ظ روز ۱٩ اردیبهشت ۱۳۸٩


‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎ ‎‎ ‎
‎ ‎
‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎‎ ‎‎