‎‎ ‎‎ ‎‎ ‎‎ 82- چگونه پروژه های خود را اولویت بندی کنیم - دروس آموخته

82- چگونه پروژه های خود را اولویت بندی کنیم

به عنوان مدیر پروژه شما همیشه در یک زمان بیش از یک پروژه برای شروع کار دارید. برای کمک به شما برای مدیریت این پروژه ها در این بخش بصورت گام به گام نشان خواهیم داد که چگونه می توان پروژه ها را اولویت بندی کرد.

 

اولویت بندی

 


چرا باید پروژه ها را اولویت بندی کنید؟ مگر نباید همه آنها را سر وقت و با بودجه مشخص به پایان رساند؟ بله. ولی هر مدیر پروژه باهوشی به خوبی می داند که وی زمان، منابع و بودجه محدودی در اختیار دارد.  بنابراین نیاز دارد که پروژه های خود را اولویت بندی کند تا مطمئن شود که پروژه های بسیار مهم وی دچار تاخیر بیش از حد نمی شود و یا افراد و پول مورد نیاز آن در زمانیکه به آنها نیاز دارند تمام نمی شوند. در اینجا سه گام برای اولویت بندی پروژه ها بصورت ساده و سریع ارائه شده است:

 

گام اول: تعریف معیارها

اولین قدم تعریف معیارهای مورد نظر شما برای رتبه بندی یک پروژه در برابر سایر پروژه ها می باشد. بهترین معیار برای رتبه بندی پروژه ها نیز میزان تطابق آنها با استراتژی تجاری سازمان می باشد. اگر پروژه ای به عنوان بخش کلیدی از استراتژی تجاری سازمان باشد، دارای اولویت بالایی نسبت به پروژه ای خواهد بود که اصلا ربطی به استراتژی سازمان ندارد.

اگر استراتژی مشخصی ندارید که بتوانید بر اساس آن اهمیت پروژه ها را بسنجید، می توانید از سایر فاکتورها نظیر میزان ریسک پروژه، میزان منابع مصرفی، میزان وابستگی سایر پروژه ها به این پروژه و یا احتمال موفقیت استفاده کرد.

 

گام دوم: ارزیابی پروژه ها

با تعریف یک مجموعه مشخص از معیارها می تواند نسبت به ارزیابی پروژه ها بر اساس این معیارها اقدام نمود. لازم است که در این مرحله میزان تطابق پروژه با معیار مورد نظر را بررسی کرده و میزان اختلاف با آن را مشخص کنید.

این گام مهمترین گام می باشد زیرا ممکن است پروژه ای که تا کنون شما فکر می کردید با معیارها تطابق دارد، در نهایت اینگونه نباشد و یا پروژه ای که شما فکر می کردید خیلی مهم نیستند با بسیاری از معیارها تطابق داشته و رتبه بالایی در اولویت بندی به دست بیاورند.

توجه: دقت کنید که نظرات شخصی بر روی این فرآیند تاثیر نگذارند. در اینصورت مشخص است که یک پروژه "جالب و سرگرم کننده" بیشترین اولویت را به خود اختصاص خواهد داد. اینگونه پروژه ها اگر برای سازمان مهم نباشند می توانند منجر به یک کار جذاب ولی در عین حال کم ارزش برای سازمان گردند.

 

گام سوم: تعیین اولویت ها

هم اکنون شما لیستی از پروژه ها را دارید که بر اساس میزان تطابق آنها با معیارها رتبه بندی شده اند. هم اکنون باید اولویت آنها را مشخص کنید.

کار را ساده بگیرید. پروژه ها را به سه گروه A و B و C تقسیم کنید (A دارای "اولویت بالا"، B دارای "اولویت متوسط" و C دارای "اولویت پایین"). حالا تصمیم بگیرید که چگونه بر روی پروژه ها کارکنید. ممکن است بر روی پروژه های با اولویت A وقت بیشتری بگذارید، یا بر روی این پروژه ها سخت تر کار کنید و یا دوره های گزارش دهی این پروژه ها را کوتاه تر کنید و یا گزارش های مفصل تری در مورد آنها تهیه کنید و یا منابع اضافی برای آنها در نظر بگیرید.

 

منبع: Method 123

 

اشتراک و ارسال مطلب به:

  
نویسنده : صادق روزبهی- PMP ; ساعت ٤:۱٤ ‎ب.ظ روز ٢۸ مهر ۱۳۸٧


‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎ ‎‎ ‎
‎ ‎
‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎‎ ‎‎