‎‎ ‎‎ ‎‎ ‎‎ ۱۱- استراتژی واکسن - دروس آموخته

۱۱- استراتژی واکسن

دنیای صنعتی امروز همچون جنگلی انبوه از درختانی است که هر لحظه برای جذب نور خورشید و انرژی از  یکدیگر پیشی می گیرند و هر کس در این رقابت اندکی سستی و کوتاهی کند لاجرم،‌ محکوم به مرگ است.
در جهان صنعتی نیز چنین رقابتی وجود دارد و در کنار شرکت های بزرگی که هر روز قدرتمند تر و بزرگتر و سودآور تر می شوند، سازمانهایی نیز وجود دارند که روز به روز ضعیف تر و ضعیف تر می شوند تا اینکه به مرز ورشکستگی رسیده و از بین می روند.
بی شک آن چیزی که باعث بوجود آمدن چنین جو رقابتی شده است، چیزی نیست جز سرعت تغییر در بین سازمانها  و ایجاد تنوع در خواسته های مشتریان و نیز نیازهای روزافزون و مختلفی که در کنار خرید محصول یا خدمت، انتظار آن را دارند.
اگر چه بوجود آمدن این جو رقابتی باعث پیشبرد ساختار بازار به سمت بازار انحصاری  می گردد اما بر خلاف تئوری های قدیمی بازاریابی این ساختار بازار به هیچ عنوان تامین کننده ثبات و قابلیت اطمینان برای سود دهی شرکت ها نیست و همین امر باعث می شود که حتی سازمانها و شرکت های بزرگ و پیش رو در زمینه های صنعتی و خدماتی احساس امنیت نداشته باشند و هر روز بر ارزشی که مشتری برای آنان دارد افزوده می شود و در نتیجه ارزش افزوده و مطلوبیت محصولات و خدمات ارائه شده به مشتریان افزایش میابد بی آنکه به همان نسبت قیمت محصولات افزوده گردد.
از این رو این جو رقابتی بدون هیچ شک و شبهه ای به نفع مشتریان بوده و باعث فراهم آوردن رضایت برای مشتریان می گردد. البته در این مورد نباید میزان انتظارات مشتری را نسبت به گذشته معیار قرارداد ، زیرا با بوجود آمدن چنین بازار رقابتی- انحصاری خواسته ها و توقعات مشتریان نیز بالاتر رفته و انتظارات آنها در قبال پولی که پرداخت می کنند بالاتر می رود. این امر باعث بالاتر رفتن سطح مطلوبیت مشتریان شده است و همین امر هم باعث شده که شرکت های موجود در بازار - انحصاری نیز تمام تلاش خود را برای پیشی جستن از این سطح مطلوبیت بکار برند زیرا خوب می دانند که در صورت تن ندادن به خواسته های مشتری و عدم توجه به سطح مطلوبیت وی، سازمان ها و شرکت های دیگری موقعیت و سهم بازار آنها را از آن خود خواهند نمود.
اما آنچه در اینجا می خواهم به آن بپردازم آن است که در چنین محیط رقابتی- انحصاری، منافع و سود تنها متوجه مشتری نیست و سازمان ها نیز بر خلاف آنچه تصور می گردد، می توانند با پیاده سازی روش ها و تصمیمات مناسب از چنین جو رقابتی- انحصاری سود برده و یا حداقل جلوی ضرر دهی آنها گرفته شود.

دلیل این امر چیست و چگونه می توان از این جو رقابتی بهره جست و یا جلوی ضرردهی سازمان را گرفت؟
بگذارید جواب این پرسش را با یک مثال بدهم. چند روز پیش در خبرها آمده بود که با توجه به آزماییش های انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی و نیز موشهای فاضلاب، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که سطح سلامت و ایمنی بدنی موش هایی که در محیط کثیف و آلوده فاضلاب ها زندگی می کنند بسیار بالاتر از موش هایی است که در محیط سالم و تمیز آزمایشگاه ها زندگی می کنند.
این همان چیزی است که سالها پیش توسط متخصصان امر پزشکی کشف شد و با توجه به این کشف در مورد بیماریاه تصمیم به تهیه و تولید واکسن کردند. واکسن چیست؟ واکسن میکروب ضعیف شده ای از یک بیماری خاص است که به داخل بدن تزریق می شود. بدن انسان با ورود این میکروب اقدام به تولید پادزهر برای این میکروب کرده و این آمادگی را پیدا می کند تا در صورت ورود میکروب واقعی و غیر ضعیف به بدن توانایی مقاومت در برابر آن را داشته باشد. اگرچه با تزریق واکسن به بدن برای مدت کوتاهی بدن کمی از قدرت و سلامتی خود را از دست می دهد اما با توجه به فراگیری این امر،‌ در هنگام بروز مشکلات بزرگتر می تواند از این بیماری های بخوبی از خود مقاوت نشان دهد.
چنین مسئله ای در بازار رقابتی نیز جود دارد. در صورتیکه سازمان ها در یک محیط بسته به فعالیت بپردازند به محض ورود کوچکترین رقیبی به بازار، سهم آنها از بازار دچار تلاطم شده و مسئولان آن سازمان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

اما در صورتیکه سازمان تلاش کند که با حضور در یک بازار رقابتی و سخت و با تحمیل مشکلات فراوان به نیروها و مدیریت خود به اصلاح پیاپی خود بپردازد، ‌میتواند هر روز بیش از گذشته فعالیت های خود را بهبود داده و راه سلامتی و آرامش را بدون ترس از خطرات پیش رو طی کند.
در چنین شرایطی اگر سازمان بتواند از مهلکه بوجود آمده جان سالم به در ببرد،‌ تا مدتی از خسرات احتمالی که پیش روی وی خواهد بود، سالم بیرون خواهد آمد و آموخته های خود را در مقابله با آن بکار خواهد بست و با بکارگیری این آموخته ها می تواند راه ترقی را بهتر و سریعتر از سایر رقبا بپیماید.
اما اگر  سازمان نتواند از این مهلکه جان سالم به در ببرد، بهتر آن است که اقدام به یک بهبود اساسی و بنیادی در ساختار خود انجام دهد و یا اینکه قبل از تحمیل هزینه های بیشتر و رسیدن به مرز ضرر دهی، خود را از گردونه رقابت خارج نموده و منحل گردد.( بی شک یکی از روش های مقابله با مشکلات اعلام انحلال و یا ورشکستگی شرکت میباشد). اقدام مناسب و به موقع برای انحلال یک سازمان نه تنها در چنین شرایطی به معنی ورشکسته شدن نیست بلکه به معنی جلوگیری از ورشکستگی حتمی در آینده و جلوگیری از هرز بیشتر منابع مالی و سرمایه های شرکت می باشد.

با توجه به این موارد می خواهم استراتژی جدیدی برای رقابتی شدن سازمان و قرار دادن آنها در مسیر ترقی معرفی کنم. اسم این استراتژی را می گذاریم استراتژی واکسن.
در این استراتژی مدیریت سازمان تلاش می کند تا با ایجاد مصنوعی محیطی نا امن و نامطلوب برای سازمان، اقدام به شبیه سازی محیط رقابتی برای سازمان نموده و با استفاده از دریافت بازخورهای سازمان در این محیط مصنوعی، شرایط بوجود آمده برای سازمان را تجزیه و تحلیل کرده و برای ادامه حیات سازمان خود تصمیم گیری نماید.
از جمله روش هایی که می توان در این استراتژی بکار برد عبارتند از:

  • کاهش نسبتا شدید نیروی انسانی سازمان بصورت موقت از طریق ارائه مرخصی های طولانی مدت و یا در طول مدت تعطیلات سالیانه
  • افزایش شدید فعالیت های سازمان با سطح نیروی انسانی و منابع مالی تقریبا ثابت
  • کاهش حاشیه سود سازمان از طریق کاهش قیمت فروش محصولات
  • ورود به بازار محصولات جدید و غیر مرتبط با محصولات قبلی بدون افزایش منابع سازمان
  • عدم فروش محصولات حیاتی شرکت و یا عدم تزریق درآمد حاصله از آن به سیستم مالی
  • و هزاران روش ایجاد فشار بر روی مدیریت و کارکنان و سیستم های موجود با توجه به شناسایی تهدیدهای ممکن در بازار

از جمله منافعی که این استراتژی برای سازمانها دارد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- در صورت موفقیت سازمان در چنین شرایطی:

  • درک توانایی ها و نقاط ضعف سازمان در مقابله با کسترش محیط رقابتی مصنوعی ایجاد شده
  • شناسایی منابع زاید و یا هرز در سازمان
  • تعیین نقاط سربه سر سوددهی در سازمان با توجه به بدترین شرایط موجود
  • تعیین عکس العمل رقبا در هنگام بکارگیری برخی روش ها نظیر کاهش قیمت ها


- در صورت عدم موفقیت سازمان در شرایط مصنوعی:

  • جلوگیری از هرز رفت منابع موجود در آینده
  • درک نقاط قوت سازمان و رفع آنها در صورت تصمیم گیری برای ابقا در بازار
  • انحلال سازمان در صورت عدم توانایی به ادامه فعالیت قبل از ورشکستگی و  در شرایط بازدهی مثبت و فروش سازمان با قیمت مناسب تر

اشتراک و ارسال مطلب به:

  
نویسنده : صادق روزبهی- PMP ; ساعت ۱٠:٤۳ ‎ق.ظ روز ٢٧ تیر ۱۳۸٥
تگ ها : متفرقه


‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎ ‎‎ ‎
‎ ‎
‎ ‎‎ ‎‎ ‎
‎‎ ‎‎